O PASJI FOTOGRAFOWANIA


Wywiad z Wiesławem Gancarz – fotografem amatorem, którego drugą pasją są góry i podróże.

Opowiedz proszę, jak długo zajmujesz się tą niełatwą dziedziną sztuki jaką jest fotografia? Jakie były Twoje początki?

Fotografią zajmuję się już około 28 lat, więc jest to dość spory kawał czasu. Moim pierwszym aparatem był radziecki aparat fotograficzny FED 5 na film negatywowy, którego obsługa wymagała  znacznej wiedzy na temat fotografii jak i samego sprzętu. Zdjęcia wywoływałem we własnej ciemni, którą sam urządziłem w domu.

Był to jakiś impuls? Czy chęć fotografowania dojrzewała w Tobie powoli, by ujawnić się  pewnym momencie?     

Ciężko stwierdzić czy było to moment, czy trwało to dłużej. Zacząłem fotografować, ponieważ chciałem uwieczniać mijające chwile, ważne wydarzenia rodzinne, a nikt w rodzinie wcześniej się tym nie zajmował.

Czym jest dla Ciebie fotografia i co jest Twoją inspiracją?

Jest ona dla mnie sposobem wyrażania mojego widzenia świata, spędzaniem wolnego czasu, a także ukazywaniem tego, czego inni najczęściej nie dostrzegają. Moją największą inspiracją jest natura, jej piękno. Dlatego tak chętnie jeżdżę w góry.

Jak odczułeś ewolucję fotografii z analogowej w cyfrową?

Wprowadzenie aparatów cyfrowych odebrało fotografii coś w rodzaju tajemniczości i kunsztu warsztatu fotograficznego. Stała się czymś masowym, straciła swoją magię. Zdecydowana większość zdjęć nigdy nie zostanie przelana na papier, gdyż wszystko mamy dziś w formie elektronicznej, czyli wirtualnej. Może jestem staromodny, ale dla mnie prawdziwe zdjęcie to takie na papierze.

Czy masz swojego ulubionego fotografa? Jakiegoś mistrza, który jest Twoim autorytetem? Inspiruje Cię?

Tak, jest to Art Wolfe, fotograf National Geographic. Uwielbiam jego sposób przedstawiania natury, dzikich zwierząt.

Wiem, że interesuje Cię głównie fotografia krajobrazowa. Jak znajdujesz interesujące miejsca, gdzie udajesz się na zdjęcia?

Głównie przez internet, oglądając zdjęcia innych, relacje z wypraw. Czytam także czasopisma takie jak National Geographic, Traveler czy Digital Photo Video i tam często takie miejsca są opisywane.

Fotografując naturę na przykład w górach, nad jeziorem często przebywasz sam, w spokoju i ciszy. Czy takie momenty są dla Ciebie czymś w rodzaju odskoczni od codzienności, chwilami relaksu, wytchnienia?

Zdecydowanie tak. Przebywanie sam na sam z naturą wycisza, pozwala człowiekowi nabrać dystansu do spraw codziennego życia i spojrzeć na nie z innej perspektywy.

Masz jakieś szczególne marzenia związane z fotografią? Miejsca gdzie najbardziej chciałbyś się udać na fotograficzną eskapadę?

Chciałbym fotografować tereny wschodniej Polski, Podlasie, Bagna Biebrzańskie. Urzeka mnie ich dziewiczość i to, że są to tereny, które najmniej dotknęła ewolucja technologiczna. Natomiast z dalszych podróży, chciałbym zobaczyć, a przede wszystkim sfotografować Wielki Kanion Kolorado.

Masz jakieś zdjęcie, które jest Twoim ulubionym? Dlaczego ono?

Nie mam jednego. Jest wiele zdjęć, do których jestem przywiązany emocjonalnie, ponieważ wiem jak powstawały i ile wysiłku musiałem w to włożyć.

Twoje fotografie dwukrotnie ukazywały się na  łamach National Geographic. Czy fakt  opublikowania Twojego zdjęcia w tak popularnym czasopiśmie podróżniczo-geograficznym było czymś w w rodzaju  impulsu motywującego do dalszego działania? 

Zdecydowanie tak! To znaczyło, że ktoś zauważył i docenił mój sposób widzenia natury, świata. Na pewno dało mi to dużo motywacji i utwierdziło w przekonaniu, że to co robię jest słuszne i zmierzam w dobrym kierunku. 


Powiedz jeszcze, jakie są Twoje najbliższe plany związane z fotografią?

W maju wybieram się na plener fotograficzny do Toskanii i Cinque Terre. Mam nadzieję, że pogoda dopisze i wyjazd ten będzie bardzo owocny.

Dziękuję za rozmowę i życzę dalszych sukcesów związanych z fotografią!

Ja również bardzo dziękuję!

  


 Rozmawiała Joanna Gancarz


















0 komentarze:

Prześlij komentarz

 
Copyright © 2012 • Chrobrek - szkolna gazeta internetowa • All Rights Reserved
Blog at Blogger.com • Template Galauness by Lojaya and Sosnowska ~~~ grafika bloga wzorowana na twórczości Jacka Brzozo Kuziemskiego - wykonana przez Sosnowską